جستجو کردن
Close this search box.
canon logo

تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن

دستگاه کپی کانن از قطعات مختلفی تشکیل شده که عملکرد صحیح تمامی آن ها موجب عملکرد درست دستگاه خواهد شد. در این میان آسیب دیدگی هریک از این قطعات، موجب ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه شده و سریعا باید تعمیر شود. در این مقاله میخواهیم به نحوه ی تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن بپردازیم.

ممکن است یونیت لیزر به گوش کاربران دستگاه های کپی کمتر آشنا باشد اما خوب است بدانید که علی رغم ناآشنا بودن، این قطعه یکی از قطعات محوری دستگاه های فتوکپی است و ایجاد هرگونه اختلالی در آن، حتی جزئی، موجب پایین آمدن کیفیت چاپ خروجی دستگاه می شود. 

یکی از خدماتی که نمایندگی کانن مرکز سخت افزار ایران به دارندگان مدل های مختلف این دستگاه ارائه می دهد، تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن است. یونیت لیزر خود متشکل از از برد، لیزر، برد موتور گرداننده و آینه کوچک عدسی است و برای تعمیر یونیت لیزر دستگاه فتوکپی کانن لازم است که تکنسین به تمامی این قطعات و عملکرد آنها اشراف کامل داشته باشد. در ادامه شما را با نحوه تعمیر یونیت لیزر فتوکپی کانن و نکات کاربردی در این مورد آشنا می کنیم.

تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن

نحوه تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن

همان طور که در ابتدای این متن اشاره شد، تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن نیازمند دقت و مهارت بالایی است. روند تعمیر یونیت لیزر دستگاه فتوکپی کانن نیز مانند دیگر دستگاه های اداری بوده و اولین و مهم ترین مرحله آن بررسی دستگاه جهت عیب یابی است. در عیب یابی ابتدا تکنسین با بررسی نشانه های خرابی یونیت لیزر منشا بروز ایراد را شناسایی می کند. سپس به ترتیب زیر، عملیات ترمیم یونیت لیزرکپی canon انجام می شود.

حتما بخوانید: همه چیز درباره آموزش کپی دورو دستگاه کانن

مرحله اول تعمیر یونیت لیزر دستگاه فتوکپی canon

در اولین قدم تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن باید پس از اطمینان از آسیب یونیت لیزر، محل قرار گیری یونیت لیزر بررسی شده و در صورت هرگونه تغییری در جاگیری این قطعه، قطعه را در محل صحیح خود قرار می دهید. یکی از راه های یافتن زاویه مناسب جاگیری یونیت لیزر این است که یک برگه را به عنوان الگو پرینت گرفته و از روی آن زاویه صحیح را تخمین بزنید. 

در مرحله بعدی باید پس از خارج کردن شیشه اسکن کاور موتور و کاور سمت راست نیز خارج شود. پس از آن برای تعمیر یونیت لیزر دستگاه فتوکپی کانن باید پیچ های یونیت لیزر را شل کرده و با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو B موقعیت یونیت لیزر را به چپ یا راست حرکت داده و آن را تنظیم نمایید. در حین این کار باید حواستان به درجه A باشد.

مرحله دوم تعمیر یونیت لیزر کپی کانن

حال باید موقعیت یونیت اسکن لیزر تنظیم شود. برای این کار می توان با تکان دادن یونیت محل صحیحی را که چاپ آن به درستی خواهد بود را پیدا کرده و آن را تنظیم کرد. پس از اینکه یونیت لیزر را تنظیم کردید باید پیچ های روی یونیت را محکم کنید تا از حرکت مجدد آن جلوگیری شود. در آخرین مرحله تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن باید سایر قطعات دستگاه را نیز در محل خود قرار داده و برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه یک برگه را به عنوان الگو کپی بگیرید.

نشانه های خرابی یونیت لیزر فتوکپی کانن

زمانی که بحث تعمیر دستگاه می شود یکی از سوالاتی که برای اکثر کاربران به وجود می آید این است که چطور می توانیم متوجه شویم که یونیت لیزر آسیب دیده و باید نسبت به تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن اقدام نماییم؟ در این مورد باید نسبت به بروز نشانه های خرابی این قطعه هوشیار بوده و در صورت مشاهده آن ها نسبت به تعمیر یونیت لیزر دستگاه فتوکپی کانن اقدام نمایید. 

حتما بخوانید: چرا دستگاه کپی کانن صدا می دهد؟

از نشانه های اصلی خرابی یونیت لیزر تار بودن تصاویر و متن های چاپ شده، بیرون آمدن پین، خرابی لیزر، خراب شدن سوکت یونیت لیزر و کثیف شدن لنزهای یونیت لیزر است. اگر در هنگام چاپ برگه متوجه شدید که تصویر فوکوس لازم را نداشته و تار است احتمالا یونیت لیزر خراب شده و باید آن را تعمیر کنید. 

یکی از خدماتی که در حین سرویس های دوره ای انجام می شود تمیز کردن قطعات از گرد و غبار و آلودگی است، از همین رو سرویس های دوره ای نقش مهمی در به تعویق انداختن زمان تعمیر یونیت لیزر ایفا می کنند و به همین علت توصیه اکید تکنسین های فنی همواره بر منظم بودن سرویس های دوره ای بوده است.

تعویض یونیت لیزر دستگاه کپی کانن

همان طور که گفته شد یونیت لیزر از قطعات مختلفی تشکیل شده که صحیح نبودن عملکرد هر یک در نهایت موجب ایراد در عملکرد این قطعه می شود. گاهی اوقات ممکن است ایراد در سوکت یونیت لیزر یا دیگر قطعات باشد. 

در مرکز سخت افزار ایران اولویت همکاران ما بر تعمیر و ترمیم قطعات است. اما ممکن است مواردی پیش بیاید که آسیب وارد شده به قطعات، به خصوص سوکت یونیت لیزر، به حدی باشد که امکان ترمیم آن وجود نداشته و تنها راه برای تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن تعویض این قطعه یا سایر قطعات است. 

در نمایندگی مجاز کانن مرکز سخت افزار ایران ما این اطمینان را به کاربران می دهیم که در صورتی که نیاز به تعویض یونیت لیزر کپی کانن یا اجزای آن باشد، صرفا از قطعات اورجینال و با کیفیت بالا استفاده نماییم.

تمیز کردن یونیت لیزر دستگاه فتوکپی کانن

پیش تر اشاره شد که کثیف شدن آیینه ها یکی از دلایل خرابی یونیت لیزر است. از همین رو می توان متوجه شد که سرویس های دوره ای و همچنین تمیز کردن لنزها می تواند موجب به تعویق انداختن زمان تعمیر یونیت لیزر دستگاه کپی کانن شود. برای تمیز کردن یونیت لیزر طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  • درپوش جلویی دستگاه را بردارید و محفظه جوهر اضافی را نیز خارج کنید.
  • با استفاده از ابزار مخصوص تمیز کردن واحدهای لیزر، شروع به تمیز کردن لیزر مشکی رنگ نمایید. برای انجام این کار کافی است چند مرتبه ابزار تا انتهای محفظه داخل کنید و سپس خارج نمایید.
  • در مرحله بعدی باید همین کار را برای لیزرهای آبی، قرمز و زرد رنگ نیز تکرار کنید.
  • در نهایت بخش هایی که خارج کرممده اید را در جای خود قرار داده و درپوش جلویی دستگاه را نیز ببندید.
  • حال برای اطمینان می توانید یک برگه را کپی بگیرید و از تمیز شدن یونیت اطمینان حاصل نمایید.

نکته ی مهم در مورد تمیز کردن یونیت لیزر دستگاه کپی

نکته مهم در این زمینه این است که دستورالعمل تمیز کردن لیزر ممکن است با دستگاه شما سازگار نباشد، از همین رو برای اطلاعات بیشتر می توانید به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه نمایید یا از تکنسین های واحد تعمیرات فتوکپی کانن کمک بگیرید.

1/5 (1 امتیاز)